Sanatçılar  

MEHMET KAPÇAK

İlköğrenimini Mazıdağı Merkez İlkokulu’nda tamamladı. İlköğreniminin ardından girdiği aşamalı üç sınav sonucunda altı yıllık Dicle İlköğretmen Okulu’nda yatılı okumaya hak kazandı. Resim öğretmenleri Tevfik Karakaya ile Necati Özbay’ın öğrencisi oldu. Öğretmen okullarının güzel uygulamalarından biri olan yeteneğe yönlendirme uygulamasından yararlanarak öğretmen okulunun üçüncü sınıfından dördüncü sınıfına geçerken; ders notlarının aritmetik ortalamasının yüksek oluşuna paralel resim yeteneğinin öğretmenleri tarafından keşfi ile 1967 yılında uygulamalı yetenek sınavıyla İstanbul Ortaköy İlköğretmen Okulu resim seminerine girdi. Sanat eğitimcileri Selahattin Hüsnü Taran ve Hamdi Dicle’nin öğrencisi oldu. 1970 yılında öğretmen olarak bu okuldan mezun olan Kapçak, şimdiki adıyla Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi olan dönemin İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü’nün yetenek sınavını kazanarak üç yıl boyunca resim eğitimi gördü. Resim Bölümünü Prof. Ramiz Aydın, Prof. Tevfik Karakaya, Prof.İsmail Avcı ve Prof. Süleyman Saim Tekcan’ın atölyelerinde bölüm birincisi olarak bitiren sanatçı, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi’nde lisans tamamladı. 1974 yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı dönemin ortaokul ve liselerinde sanat eğitimciliğinin yanı sıra; müdür yardımcılığı, müdürlük ve ilçe milli eğitim müdürlüğü ile özel okullarda genel müdürlük görevlerinde bulundu.

Mazıdağı Hükümet Konağı bahçesindeki Atatürk Anıtı’nın tasarımını dönemin kaymakamı Refik Ali Uçarcı ile birlikte 1977 yılında yaptı.

1972 yılından 1980 yılına kadar sanat eğitimciliğinin yanı sıra TRT ve Hürriyet Haber Ajansı (Hha) muhabirliği görevinde de bulunan sanatçı Diyarbakır Güzel Sanatlar Galerisi Seçici Kurul Üyesi olup; TBMM Mustafa Necati Kültür Evi başta olmak üzere sergi açtığı her sanat galerisinin koleksiyonları ile özel kolleksiyonlarda eserleri bulunmaktadır.

Renkler de siyah, beyaz ve gri tonlara denk değerlere sahiptirler projesinin sahibi

2011 yılında “Görsel Sanatlar Eğitimi” Projesi ile üniversitelerin sanat galerilerinde açacağı sergilerle dolaşacak olan sanatçı;

İlk sergiyi 07-11 Mart 2011 tarihlerinde Dicle Üniversitesi Güzel Sanatlar Galerisi’nde açtı. Hedef kitlesi “Eğitim Fakültelerinin Görsel Sanatlar Bölümü Öğrencileri ile Sanat Eğitimcileri Olan Proje”nin ikinci sergisi, Ankara TBMM Mustafa Necati Kültür Evi’nde izleyici ile buluştu. Üçüncü sergisi Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Malik Aksel Sanat Galerisinde açılan; “Renkler de siyah, beyaz ve gri tonlara denk değerlere sahiptirler” adlı projede yer alan ürünler sanatçının özgün görsel çalışmalarından oluşuyor. Orijinal çalışma, orijinal çalışmadan kurgulanmış renklerin kontrastlarını içeren çalışma ile aynı orijinalden siyah, beyaz ve gri tonlarına denk düşen çalışma aynı karede, bir arada sunuluyor.

Teorik olarak her görsel sanatlar öğrencisi renklerin kontrastlarını bilir. Kırmızının yeşil, mavinin turuncu ve sarının ise mor olduğunu. Ancak bu renklerin hangi siyah, beyaz ve gri ton değerlerine sahip olduğundan habersiz. Kırmızı ve yeşil pigment olarak kontrast iki renk. Farklı bir deyişle “Komplemanter” ya da nötr renkler. Bu iki rengin siyah, beyaz olarak gri değerleri aynı. Farklı bir deyişle ışık değerleri eş grilikte.

Renklerin siyahla beyaz arasında hangi ton değerinde olduklarının bilinmesi gerekir ki , görsel kurguda “Gri Batağı”na düşülmesin. Çünkü; görsel kurgunun temelinde siyah, beyaz kontrast ve gri tonların karışımları gözde “Orta Gri” etkisi yarattığında dengeden bahsedilebilir.

Görsel etki, kontrast denge sağlamakla oluşur. Açık- koyu etkide, büyük-küçük, az-çok, şiddetli- şiddetsiz, uzak-yakın gibi kontrastlıklarla ton değerleri arasında ilişki kurulması önemlidir. Görsel anlatımda, açık-koyu etkisinin arttırılması, renk şiddetlerinin siyah, beyaz ya da başka bir renk karıştırılarak zayıflatılmasıyla olasıdır.

Görsel kurguda hacim etkisi rengin beyaza ve siyaha doğru tonunun değişmesi ile olası olup; plan etkisi oluşturmada açık-koyu renk kontrastı en önemli unsurlardan biridir. Projenin amaca ulaşması için üniversitelerimizin ilgili bölümlerinde sergilenmesiyle doğru orantılıdır.

Teori, görselle desteklendiği ölçüde kavrama ve uygulama düzeyine ulaşır. Aksi takdirde bilgi düzeyinde kalır ki bu da uçucudur. Sanat eğitimcisi olacak kişinin görselle desteklenmiş teorik bilgi ile donanımlı yetişebilmesi bu proje amacının odak noktasıdır.

Görsel kurgulamada bilinmesi gerekenlerdir yukarıda aktarmaya çalıştıklarımız. Hiç bir zaman bir kalıp olarak görülmemeli. Sanatçının bu bilgilerle donanımlı görsel kurgularına, kendilerinden katacakları plastik ögelerin dengeli dağılımları sayesinde özgün eserlerin ortaya çıkacağı, şüphe götürmez bir gerçek olduğu da unutulmamalı diyen sanatçı

Çalışmalarında plastik ögelere ulaşabilme amacını “Keçi” figürünü araç kullanarak gerçekleştirmekte olup; leke, çizgi ve beneklerle devinimsel denge oluşturarak izleyicide beyin rahatlatma kaygısı gütmektedir.

Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltraşlar Derneği (BRHD)’nin de üyesi olan sanatçı halen üyesi bulunduğu Fotokritikte Fotoğrafın Resimsel Eleştirileri’ne ve atölyesinde resim çalışmalarına devam etmektedir.

KİŞİSEL SERGİLER

1991, Yapı Kredi Bankası Sanat Galerisi Resim Sergisi, Diyarbakır

1996, Akbank Sanat Galerisi Resim Sergisi, Diyarbakır

2002 , Ömer Lütfü Çetin, Cemal Güvenç, Ahmet Atan, Nazan Sönmez, Mehmet Kapçak Karma Resim Sergisi, Antik Sanat Galerisi, Diyarbakır

2004 Antik Sanat galerisi Resim Sergisi, Diyarbakır

2005 rib/uyesergi

2006 Bütün kataloğ

2009 Lebriz.Com atölye Sergisi

2010 Lebriz.Com atölye Sergisi

2010 Jazz Now Sanat Galerisi Bodrum Mehmet Kapçak’ın resim çalışmaları

2011 Lebriz.Com atölye Sergisi

2011 Dicle Üniversitesi Güzel Sanatlar Galerisi Görsel Sanatlar Eğitimi Projesi Diyarbakır

2011 TBMM Mustafa Necati Kültür Evi Sanat Galerisi Ankara Renkler de Siyah, beyaz ve gri tonlara denk değerlere sahiptirler

2011 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Malik Aksel Sergi Salonu

2011 Tanışma Karma Resim sergisi Sanatmekanzaman.com