Mehmet Kapçak
" Pan'ın Teneffüsü Ilık / Okşamakta Yüzü "
15 - 27 Ekim 2021
Kokteyl
15 Ekim – Saat 10.30
1947 yılında Mazıdağı’nda doğdu. İlköğrenimini Mazıdağı Merkez İlkokulu’nda tamamladı. ilköğreniminin ardından girdiği aşamalı üç sınav sonucunda altı yıllık Dicle İlköğretmen Okulu’nda yatılı okumaya hak kazandı. Resim öğretmenleri Tevfik Karakaya ile Necati Özbay’ın öğrencisi oldu. 1967 yılında uygulamalı yetenek sınavıyla İstanbul Ortaköy İlköğretmen Okuluna girdi. Sanat eğitimcileri Selahattin Hüsnü Taran ve Hamdi Dicle’nin öğrencisi oldu. 1970 yılında öğretmen olarak bu okuldan mezun oldu. Şimdiki adıyla Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi olan dönemin İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü Resim Bölümünün Prof. Ramiz Aydın, Prof. Tevfik Karakaya, Prof. İsmail Avcı ve Prof. Süleyman Saim Tekcan’ın atölyelerinde bölüm birincisi olarak bitiren sanatçı, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü’nde lisans tamamladı. 1977 yılında Mazıdağı Hükümet Konağı bahçesindeki Atatürk anıtının tasarımını dönemin kaymakamı Refik Ali Uçarcı ile birlikte yaptı.
Altı yıl Diyarbakır Güzel Sanatlar Galerisi Seçici Kurul Üyeliği yapan Kapçak, “Renkler de siyah, beyaz ve gri tonlara denk değerlere sahiptirler” projesinin sahibidir.
Girdiği sekiz sanat yanşmasından biri “Jüri Özel Ödülü” olmak üzere yedi sergilemesi olan Kapçak on dokuz kişisel sergisi ile birçoğu yarışmalı olmak üzere karma sergilerde yer alıp, Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği (BRHD) üyesidir.
“PAN’IN TENEFFÜSÜ ILIK, OKSAMAKTA YÜZÜ”
MEHMET KAPÇAKIN Birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneğ’nin BRHD 1970 Tuğrul Velidedeoğlu Sanat Galerisi’ndeki resim sergisinin adı.
Pandemi izin verirse; 30 Nisan 2021 tarihinde Mehmet Kapçak’ın, Behçet Necatigil’in “KIR ŞARKISI” adlı şiirinden esinlenerek koyduğu” PAN’IN TENEFFÜSÜ ILIK, OKŞAMAKTA YÜZÜ” adlı sergisi BRHD 1970 Tuğrul Velidedeoğlu Sanat Galerisi’nde açılacak. Prof. Hasan Pekmezci’nin “Mehmet Kapçak ve Keçi Betimlemeleri”, Sanat Yazarı ve Ressam Abidin Celal Binzet’in “Seçici Bir Doğa Soyutlamasının Peşindeki Mehmet kapçak” ve Sanat eğitimcisi Şair Olca Şeşeoğullar’ının “Kontrast Armoninin Gücü ve Mehmet Kapçak” adlı yazılanyla Mehmet KAPÇAk’ın çalışmalarını değerlendiredursunlar; sağlam temelli bir sanat eğitiminden geçerken İstanbul Öğretmen Okulu Resim Semineri’nde Selahattin Hüsnü Taran, Hamdi Dicle ve Hidayet Gülen’den aldığı temel sanat eğitiminden sonra şimdiki adıyla Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim Öğretmenliği Ana Bilim Dalı olan dönemin İstanbul Atatürk Eğitim Enstitüsü’nde Prof. Süleyman Saim Tekcan, Prof. Ramiz Aydın, Prof. Tevfik Karakaya ve Osman Zeki Çakaloz’un sanat eğitimi ile beslenen ve mezuniyet sonrası birkaç yıl Mardin Kız Öğretmen Okulu’nda başarıyla, çoğu kişinin henüz tanışmadığı 1970’li yıllardaki Milliyet Sanat Dergisi’ne öğrencilerinin resimlerini yayımlatmayı başaran Resim Öğretmenliğinden sonra TRT’ye geçerek prodüktör olarak başarı dolu bir meslek yaşamı sürdürerek emekli olan güzel insan Hasan Çakır, Kapçak’ın çalışmaları ile ilgi şunları dile getiriyor:
“Ormanların en büyük düşmanı keçidir” diyordu ders kitaplarımız. Ders kitaplarında yer alan bilgileri tartışmasız doğru sayıyorduk o zamanlar. Bu görüşün tepeden tırnağa yanlış olduğunu çok sonraları öğrendik… Ormanın da doğanın da en büyük düşmanı insanmış. İnsanımızın neredeyse “milli düşman” ilan ettiği keçi, kadim uygarlıkların hemen hemen hepsinde, insanın arkadaşı, can yoldaşı olmuş… Şimdilerde olduğu gibi eti, sütü hatta boku baş tacı edilmiş.
Mehmet Kapçak’ın resimlerine baktığımda, haksızliğa uğramış keçilerin masumiyetini görürüm hep. Hüzünlü ama sevecen… Kadre uğramış, ötekileştirilmiş, dışlanmış insanları temsil ediyorlar sanki. Mehmet’in hiçbir keçisi “günah keçisi” değil. Hepsi yerine göre masumiyeti, sevgiyi, dostluğu, barışı simgeliyor… “
Hem de çok sesli tek bir figürle …
Ağırlıklı olarak profilden görüntülenmiş keçi formlanyla tekrara düşmeden yüzlerce kompozisyon yaratmak, kolay başarılabilecek bir iş değil. Kapçak bunu başarıyor hem de bir kuyumcu titizliği ile … Geleneksel bezeme sanatlarında gördüğümüz dokuları, büyük bir ustalık ve incelikle modern pentüre yediriyor; özgün resim dilini oluşturuyor… Eserlerindeki bin bir keçi figürü Kapçak’ın o nazik, saygılı, sevgi dolu kişiliğini, bitmez tükenmez enerjisini sergiliyor.
Hasan ÇAKIR
Bodrum Nisan 2021